söndag 24 januari 2016

Skyltsöndag # 37


 Söndag och dags för att skylta. 
Precis som förra helgen har det inte blivit något som sticker ut. Möjligen min näsa då en kort stund.
Vädret har inte lockat mig till att vara ute, och halka runt i snö och is, varför det fick bli arkivet som är gott att kunna gräva i när vädrets makter inte tilltalar mig.
Vad står det här?
Det är frågan.
Länge stod jag och funderade när jag i sent i höstas möttes av detta budskap på min morgonpromenad.
Nu är jag pensionissa, och har väl inte riktigt hängt med här på vad gäller nya och spännande ord.
Nåväl kan  det vara så att det är ett spel?
Dagens spel
Ja det tror jag, och kanske det är ungdomens motsvarighet till dagens dubbel eller Euro Jackpot vad vet jag.
Varför inte ett dataspel för det är väl poppis bland unga idag.
Nej nu är mina gissningar slut. Några måste jag ha kvar i hjärnan till fotoutmaningen Guess What på tisdag:D

Sedan har jag inte långt till Huseby som ofta får ett besök av mig. Här i skogen intill fann jag denna skylt innan snön hann ifatt mig. Inte visste jag detta om Husebygrebban Florence. 
Hon gillade hassel, och här är ett riktigt stort bestånd av hassel. Hassel är dessutom värd till Vätterosen som är en parasit som måste ha hassel som värd. 
I april maj tänker jag faktiskt försöka finna Vätterosen just i den här skogen. En gång har jag lyckats finna en Vätteros, och det var spännande. Nästan helt vit alltså utan klorofyll. 
Ja nu vet ni att jag förutom att vara filosofisk är jag lite av en botaniker. (torrboll alltså)
Nu tror ni att jag är en sådan där som ligger i skogen med kikare och kamera i högsta hugg, men icke sa Nicke. En sämre naturfotograf än jag får ni leta efter.
Morsning

2 kommentarer:

BP sa...

Nu fick du mig faktiskt att googla "Days Quizzle". Å jag hittade det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Quizzle och det här https://www.quizzle.com/. Nu är jag inte den mest intelligenta personen, men jag tror att det är en app visar ditt kontoutdrag och eventuella lån. Med andra ord så klarar vi oss utan denna app;-) Kul, nu har jag lärt mig nå't nytt igen, som jag vet att jag inte behöver;-)

Googlade även vätterosen, som jag aldrig hört talas om.

Du har verkligen lyckats med att sätta mig i arbete ikväll;-) Visst är det kul att lägga upp ett inlägg som engagerar läsaren:-) Det har du verkligen lyckats med!

Stort tack för en toppen skyltning och länken:-)

Mias Mix sa...

Vad spännande med Vätterosen och Hasselskogen!