söndag 7 februari 2016

Avocado, tamarillo och grävmaskiner

...är helt skilda saker

Jag är ingen odlare i större skala än ett köksfönster, och det är inte ens mitt köksfönster så då förstår ni graden av gröna fingrar.
Jag har mina plantor ute hos "fodervärd" som har gröna fingrar. Två avocado varav den ena har artat sig riktigt bra, medan den andra inte vill riktigt. Jag har en till som är klar att groddas, och får hoppas på den.
Jag hoppas på, att kunna forsla hem min avocado till sommaren, och vad som sedan händer med den vågar jag inte sia om.
 Även tamarillon är min, men även den på samma ställe, och se den bär på tre frukter, efter mycket pollinerande. Här hjälpte jag till var gång jag var på besök. 
Det skall bli spännande att smaka dem om någon månad eller två. 
En jätteplanta så det var tur att jag inte hade den hemma hos  mig.

Så till något helt annat för klart att en promenad i det behagliga vädret var ett måste.


Här grävs grunden till ett nytt utebad, och  här räcker det inte med en spade. 
Visst är det kul att kika en stund på arbetets gång. Stora maskiner som jag tycker är häftiga. 
Grävmaskinist stod högt på listan över yrken som jag önskade utbilda mig till men icke sa Ni........
..farsan.....
Jag var ju flicka
Grävmaskin har jag dock provat på att köra, men maskinisten satt jämte. Det var awesome kan jag tala om.
Jag har som mål att  prova på nya saker som jag inte tidigare gjort men alltid velat. Det är hur spännande som helst. 

Här fick jag lämna företräde till en traktorgrävare eller vad de nu kallas de här maskinerna. 
Bäst att gå ur vägen för en sådan bjässe till traktor. 
Ganska underhållande att se dem i aktion



Tack för du stannade till och läste om min helg.
Helgbilden

16 kommentarer:

asahele sa...

Ja vi verkar ha två saker gemensamt. Växter verkar inte trivas så bra hos mig heller... och så gillar jag att köra stora saker. Drömde om att ta busskort ett tag. Men där slutade den drömmen.

Violen sa...

Här saknas gröna fingrar så det enda som trivs här är orkidéer och det finns det massvis av! De vill ju helst vara i fred och det passar mig förträffligt! Hoppas du kan få njuta av frukt från dina utackorderade plantor!

Livet genom bilder sa...

Hm nu blev jag påmind om att det var ett tag sedan krukväxterna fick vatten. Gillar verkligen din inställning att prova på olika saker, så många som låter rädslan att misslyckas begränsa dem

BIRGITTA AHL sa...

Dina bilder andas lite vår och sommar...

Gerd ♥ sa...

Stannade kvar en stund i din blogg och bekantade mig med dina grävmaskiner. Inte helt fel.
Häftigt.
Grävliga kramar ♥

Helen sa...

Vad roligt med annorlunda växter och vilken perfekt lösning att ha de inackorderade hos någon som tar väl hand om dem. Det ser onekligen skojigt ut att köra grävmaskin.

BP sa...

Alltså dina grönsaker som är i ett fosterhem - jag är impad! Trodde aldrig att man kunde "föda upp" avocadon och tamarillon här i Sverige. Står dom i ett växthus eller?! Fosterpappan/-mamman har verkligen gröna fingrar.

Nu ska du få höra en sak till angående dina grävmaskiner. Jobbade på ett företag som sålde sådana traktorgrävare. Nu heter dom inte så, utan du visar upp två fina exemplar på en bandgående och en hjulgående grävmaskin.

Nej, jag är ingen besserwisser, men jag är yrkesskadad;-) Märkena mitt företag sålde var Komatsu och Atlas. Dom finns lite överallt faktiskt. Men eftersom det svenska företaget kånkade efter att ett finskt företag köpt upp det, finns det färre på arbetsplatserna å CAT har ju alltid varit ledande.

Två inlägg helt i min smak av dig idag:-)

Kiki Freese sa...

Underbara växter maskiner är kul men just dessa gillade jag bara i sandlådan.Roligt dock att höra om din passion.
/Kiki

KajsaLisa sa...

Fler än du som påtar i jorden, :) bildernahänge ju faktiskt ihop på det viset.

Mias Mix sa...

Spännande med avocadon! Även om man inte har gröna fingrar är det ju väldigt roligt att odla :) Ha en fin ny vecka!

Barbro sa...

Jag tycker om att odla och även om de "gröna fingrarna" saknas, så gläds jag varje vår åt att få sätta små frön och se dem förvandlas till sköna växter. - om jag inte glömmer av att vattna dem förstås för de är ju så sköra.
Däremot lockas jag inte av att köra bamsemaskiner, det får maken göra. Han kör allt och det är ju bra för det behövs sannerligen, där vi bor.

cissi sa...

Tänk att det finns fosterhem för växter, helt perfekt!
Och vad kul att du fått provköra en grävmaskin, själv drömmer jag om att få klättra upp i stegbilens stege på brandstationen....skulle vara intressant att få veta hur högt jag skulle våga klättra!
Ha en fin vecka!

Ulrika Landin sa...

Hej Inger!!
Jag skriver till dig här eftersom jag inte kan svara på dina kommentarer i min egen blogg.
Jag vet inte varför just dina kommentarer är utan svarsknapp, alla andras funkar, det är därför jag inte skickar något svar till dig.
Är det någon inställning du har gjort när du skriver till mig??
MVH Ulrika
http://svea67.blogspot.se/

Anni sa...

Visst är stora maskiner mäktiga! Och förarna som bemästrar dem och kan styra dem med sådan precision, jag förstår din fascination!

Avokado odlade jag för länge sedan. minns att jag fick en planta att bli säkert 150 cm, men den gillade inte den torra inomhusluften så den dog så småningom. Så spännande med din tamarillo, tänk att du fått frukt på den!

Anni sa...

En helt annan sak när jag såg att du skrivit hos Ulrika Landin. Kan du hjälpa mig genom att skriva hos henne att jag inte kan kommentera där då jag inte har (och inte vill ha) något Google+ ? Det vore toppen, för det känns så oartigt att inte kunna skriva när jag kikar in hos henne och hon skrivit hos mig.
Tack på förhand!

Anni sa...

Tack snälla du!