söndag 14 februari 2016

Helgbilden - Alla♥️Dag - Mässa i Agunnaryds kyrka

Tiden går fortare och fortare, och på ett sätt är det bra för då blir det vår snart. 
Än lyser våren med sin frånvaro men om man tittar efter riktigt noga kan man se att den inte är långt borta.
Idag är det Alla Hjärtans Dag och det tycker jag det skulle vara varje dag.


Idag får ni se en annan sida av mig....
Det har för mig varit en vilsam helg för de behövs också. 
Lite finns alltid att fixa och dona med i ett hem. Jag har också haft helgen till eftertanke, och lät söndagen börja med ett kyrkobesök i grannförsamlingen. Till församlingarna i grannskapet går jag där jag känner att idag är här en präst som tilltalar mig, och så tycker jag att ombyte förnöjer.


Jag är en van kyrkobesökare fast det visste ni kanske redan. 
Jag är varmt kristen, och har en mycket stark tro som har varit min följeslagare sedan barnsben då jag första gången blev bönhörd. 
Idag är det första söndagen i fastan och det är nu som det är prövningens stund. 
Om du har gott i sinnet, då ser du frimodigt upp, men om du inte har gott i sinnet,
då lurar synden vid dörren. 
Så står att läsa i 2 årgångens läsningar från gamla testamentet.
Vi har en fri vilja, och vi har ett val.
Jag väljer kärlekens väg, och det betyder inte att jag alltid är snäll och gör rätt. Åh nej inte alls för många är gångerna jag har sårat nära och kära och det måste jag leva med, och acceptera för sådana är vi allihop.  
Det är att vara människa. 
Vår Herre förlåter detta.
Ofta är gångerna jag tänder ljus för mina föräldrar som båda har tagit båten över havet till landet bortom bergen. Ett land utan lidande och sorg. Här stannar jag till en stund, och minns hur det var, och hoppas att de båda har det bra, 
men saknaden är stor.

 Psalmerna var inte många idag, och det var bra för min röst var inte som den skulle. Förresten så sjunger jag hellre än bra.
Så är det då dags för den alltid så glada och trevliga kyrkoherden Anna att ta fram  finaste mässhaken för dagens högmässa (som brukar vara violett/blå under fastan), och idag har hon blått.
Eftersom det är fastan nu så brukar jag avstå något och vad det blir tror jag ni kan räkna ut för jag är en godisgris.
Önska mig lycka till för jag kan inte garantera att jag fixar det.
En trevlig vecka med många positiva överraskningar önskar jag er alla:-)
Helgbilden

13 kommentarer:

Ezter sa...

Så fin kyrka!

BP sa...

Ja, din annan sida var helt ny för mig. Visste inte att du var kristen. Eller ja, kristna är vi väl allihopa, men att du är "aktiv" hade jag aldrig kunnat ana.

Dessutom måste jag säga att jag lärt mig en himla massa om alla "regler" som en fasta innebär, för att inte glömma vilka kläder en präst har på sig under fastemånaden. Det är fler av mina bloggläsare som är "aktivt kristna", så alltid lär man sig något nytt.

Jag visste till exempel inte alls att fastan även är en protestantisk "sed". Har alltid förknippat fastan med katolicismen. Ja, du ser religion är inte min starka sida...

Anonym sa...

Vackra tankar, vackra bilder .. jag tror dig, du har din tro �� / Pialotta

cissi sa...

Jag är inte troende, men tycker ibland att kyrkan är en fantastisk plats att gå till. Ett ställe för lugn och eftertanke.
Lycka till med fastan!

BIRGITTA AHL sa...

Jättefina helgbilder du visar oss.

Anni sa...

Intressant läsning för mig som är totalt anti alla religioner. Och munnen min är full av choklad dessutom.
Men hur mycket en präst kan betyda och hur otroligt olika de är, det vet jag!

Ulrika Landin sa...

Vilken vacker kyrka!

Marina sa...

Ja, tänk om man kunde ha en så stark tro, min är så svag, men vill ha en starkare tro.
Ja, vi har fått en fri vilja vilken väg vi ska gå och det är bra. Ingen kan komma och klaga sen.

Barbro sa...

Jag är väl förtrogen med det kristna budskapet. Jag är öppen för de mesta och jag vet med säkerhet att något finns där för oss.
Jag växte upp i ett kristet hem, eller bredvid min farmor som var djupt kristen, och hon var en otrolig förebild. För hon dömde ingen och var en mycket öppen och trevlig person. Hade massor med vänner.
Men jag kan inte kalla mig för en kristen person bara, eftersom jag är ute och cyklar på så många broar.

Mias Mix sa...

Fint inlägg! Är inte religiös själv men har alltid tyckt det är väldigt fridfullt i kyrkan. Man får någon sorts ro där. Förstår din saknad efter föräldrarna. Inatt drömde jag att jag mötte min syster precis när hon skulle hoppa in i bilen. Då stannade hon och gav mig en lång kram. Åh vad jag önskar att det inte bara var en dröm. Kunde inte somna om sen och har haft min syster i tankarna hela dagen...

Livet genom bilder sa...

Nu längtar jag till kyrkan. När jag bodde i Uppsala var jag rätt ofta in i domkyrkan bara för att få lite lugn och ro och tänka. Jag saknar att bara kunna gå in i en kyrka

KajsaLisa sa...

Jättefina interiörbilder från kyrkan, sen fick du in lite livsåskådning, bra text också.

Kiki Freese sa...

Trevligt kyrkobesök.
Jag önskar dig lycka till med det du tänkt avstå under fastan...du fixar det.
/kiki