söndag 24 april 2016

Helgbilden med skyltning hos BP

Korta utflykter.....
 ..är inte så dumt det heller en kylig aprilhelg med typiskt aprilväder.
Sol, blåst, kyla, regn, snö och hagel om vartannat.
Ett stort gap passerade vi på vägen hem från IKEA Älmhult, och det var tur vi inte blev slukade. 
Hugaligen för att hamna här för där låg redan en hel del i gapet som var osmält.
(pssst ni kan se att jag befinner mig i gapet om än bara skuggan)
Tillbaka till verkligheten från fantasins värld.
Förr hade man sådana här matkällare för de höll perfekt temperatur hela året om.

Det var öppet för vem som helst men de var kanske ärligare förr
 så de höll fingrarna borta från andras mat. Kanske är det så att det fanns någon form av dörr trots allt.
Just den här matkällaren finns i Liatorp Kronobergs län.
Alldeles bredvid finns resterna av ett torkhus och bastu. Här i landet har sådana här haft olika användningar, vilket har varierat efter de olika behoven som funnits. 
Man torkade bland annat fiberråvaror som linhalm och hampa. Även kornet till ölet som tillverkades på gårdarna förr torkades i sådana här torkhus. Inte att förglömma torkades även kött i sådana här hus.
Kontrastrikedom
Kontraster är alltid trevliga och här har jag fångat stora kontraster på min lördagspromenad.
Granskog med saker som har legat gömda sedan länge. Här två rockringar men där fanns även spadar och lerformar. 
Här hade jag kunnat rocka loss rejält om viljan hade funnits.
Ja tänk vad det kan finnas mycket i våra mörka skogar, och inte är det vackert heller enligt min smak......
fast rockringarna var frestande
Bara en bit därifrån ser jag denna ljuvliga vårmatta med ryska blåstjärnor och påskliljor.
Gissa vilken vy jag blev betagen av?
På söndagen tänkte vi att en loppispremiär vore kul. Sagt och gjort så åkte vi iväg till Tyrolen Blädinge.
Där var otroligt mycket folk som gick och huttrade. Ja även säljarna frös. 
Jag frös så in i Norden att jag gick en snabbrunda, och konstaterade att här var inget för mig den här gången. 
Kanske var det på grund av kylan som jag inte fann något för jag vill helst att det skall vara varmt och skönt, att flanera omkring på loppisar.
Idag är det skralt med skyltar hos mig på Käringafällan, om vi inte räknar in alla nummerplåtarna på bilparkeringen i Tyrolen.
 Jag hoppas BP har överseende med detta:-)
Självfallet 
kommer jag igen nästa gång med flera skyltar, 
men inte krulliga
hoppas jag.
Tyvärr är jag så frusen efter dagens loppisbesök att jag föredrar att sitta inne i stugvärmen och mysa. Jag frös så jag helt glömde bort att fotografera  i Tyrolen för där fanns gott om skyltar må ni tro.
Salong Självfallet
Ett passande namn på en frisersalong tycker jag som jobbade en gång på 
Salong Marianne och senare på Brittas damfrisering. 
Inte så roliga  namn det där. 
Numera ser man många trevliga och roliga namn på salonger av olika slag.
Tack för du tittade in hos mig denna kylslagna aprildag.

13 kommentarer:

Beppan sa...

Den där gräsmattan med blomstrande skönheter fastnade jag för.
Så vackert!

Monica sa...

Dom är oöverträffade jordkällare, vi
hade en på landet där morfar hade frukt,
grönt, saft och sylt mm
Rockring ja dom kommer man ihåg även om
man aldrig blev någon världsmästare.
Ha det bra

Violen sa...

lika trevligt att ta del av dina helgbilder som alltid! Vilka blomstrande skönheter du visar, känns helt rätt nu när våren tvekar!
Önskar dig en skön vecka!

Eva Trillian sa...

Precis som Beppan fastnade jag för gräsmattan med alla fina blomster!
Det där aprilvädret har tydligen besökt Sveriges alla hörn. Det blev i alla fall bra läs-väder av det ;)

Helen sa...

Det finns mycket spännande saker i våra skogar, bara man vet vad man ser och det är inte så lätt om inte någon berättar för en. Den där matkällaren triggar igång fanasin.
Mattan med blommor är helt bedårande! Underbart!

Mias Mix sa...

Full fart med loppis, natur och annat. Jordkällare borde alla ha, så himla mysigt och praktiskt. Vårblomstren är underbara. Och visst var ett passande namn på salongen :) Ha det gott!

BP sa...

Snacka om tvära kast i det här inlägget! Love it! Otroligt roligt att läsa texten också. Alltid trevligt att få nyttig info till bilderna, speciellt om det är nå't nytt som här.

Självfall har jag på mitt hår, så den skylten var verkligen fyndig måste jag säga. Skoj!

Vad gäller vädret så vet jag precis hur du kände dig idag. Vi har nämligen haft samma elände här. Svinkallt aprilväder, som vi haft i tre dagar nu.

Å loppisar hör sommaren till, helt klart. Okej då, enstaka inomhusloppisar går an, men de är aldrig lika roliga att gå runt på tycker jag.

BP sa...

Glömde ju tacka för din fina skylt och länken - stort TACK:-)

asahele sa...

Skönt att det bara var skuggan som fastnade i hålet... härligt skrivet fast du var så blåfrusen. Hoppas du fått värma dig lite nu.

Barbro sa...

Så fina och inspirarande bilder! och gräsmattan med vårblommorna,
helt underbart.

Här finns också en del matkällare kvar. Nergrävda i jorden är de bara taken som tittar upp, utom på framsidan. För finns alltid en dörr. Roligt att se hur annorlunda de är byggda.

Anni sa...

Har förstått att det snöade ända ner i Belgien i helgen - usch och fy! Jag vilar mycket hellre ögonen på din fantastiska blomstermatta, så vackert!
Nog borde de haft dörr på matkällaren, det finns ju fyrbenta råttor även om de tvåbenta hade vett att inte röra andras saker. Första fotot på din skugga i hålet gjorde mig lite orolig för stabiliteten på kanten, men det var visst en lurig fotovinkel :-)
Hoppas att nacken mår bättre!

KajsaLisa sa...

Man har säkert haft någon trävägg under valvet, men konstruktionen ser så gammal ut att den har nog ruttnat bort för länge sen, problemet var nog att skydda maten från vilda djur.
Självfallet var ett kul namn och fina vårblommor.

Annette sa...

När jag växte upp, och vi faktiskt hade en jordkällare, då var jag helt ointresserad av allt vad närodlat och förvaring hette, typiskt ungdom gissar jag. Men nu, ju äldre jag blir, desto mer kommer jag tillbaka till det som var helt naturligt när jag växte upp, men som jag såklart (och dessvärre) inte kan någonting om, eftersom jag inte lyssnade och lärde... nämligen att odla själv och förvara. Jag har i alla fall kommit så långt så att jag har köpt böcker om att leva som en bonde, haha ;) Kanske kommer jag att fortsätta att vara en sådan där person som bara läser om att odla, men som aldrig kommer till skott på riktigt. Men en åkerplätt har vi, och en jordkällare, så vi får väl se.

Rockringarna lockar mig också, men så jobbigt det är att rocka! Våra barn har varsin rockring, och när jag provar får jag ont i magmusklerna efter bara en minut :o

Här skiner solen i dag, hoppas den gör det hos dig också!