lördag 14 maj 2016

Helgbilden 14 maj

 Så var det pingsthelg, och en helg som numera sällan firas som förr, tror jag.
På 60 talet när jag arbetade som frisör hade jag alltid en brudklädsel på pingstaftnar och midsommaraftnar.  Just dessa högtider är bröllopstider.
Det är nästan så jag sitter och blir nostalgisk.
Trots att far var icketroende firades alla kristna högtider i vårt hem.  Som barn såg jag klart fram emot dessa högtider dels för att jag redan som barn hade en stark tro och dels för att det vankades godsaker i hemmet vid dessa högtider.
Tårta och vetebröd och extra goda middagar. 
Fattiga var vi,  men ändå lyckades mor och far alltid få dessa högtider till något fint och minnesvärt. De sparade och gnetade. Mor sydde och far sulade våra och andras skor, och fixade det mesta så vi kunde spara till dessa högtider som jag bevarat i mitt hjärta.

I år firar jag denna helg ensam i hemmets lugna vrå, och det är inte så dumt det heller för då kan jag samla mig till eftertanke, och äta av mina nygjorda tryfflar med kokos och med raw kakao nibs.
Behöver jag tala om hur de smakade?
Nej - jag tror inte det
Receptet på dem får ni HÄR om någon skulle vara hågad att göra dem.
http://www.femina.se/nyttiga-chokladtryfflar-pa-avokado/
Jag passade också på tillfället att baka bovetebröd med fullkornsbovete, och det är nytt för min del. Jag är ju väldigt nyfiken på nya saker, och det gäller även mat. Hur detta bröd smakar vet jag inte förrän i söndag kväll då det blir färdigt.
Recept även på detta finns HÄR.
https://nillaskitchen.com/2016/01/31/surdegslimpa-av-hel-bovete-naturligt-glutenfri-superenkel-att-gora/
Psst brödet hann bli klart och det är saftigt och smaken inte som vete men jag kan nog vänja mig. Kanske skulle jag tagit lite mer kryddor. Nåväl det är varmt fortfarande så jag får nog återkomma med hur det egentligen smakar.

 Jag har också varit i farten, och varit lite kreativ med betoning på lite, för jag tyckte mitt badrum var så tråkigt att jag ville piffa upp det, och så här blev det. 
Förr hade folk bilder på kungligheter på utedassen så varför kan jag inte ha lite gamla skådisar tänkte jag. 
Sagt och gjort.
Jag hade gamla vykort från 30 talet, och de kom nu till användning och så ett nytt vykort som utfyllnad. 
Piedestaler är inte så modernt numera, men här passade den utmärkt till det lilla utrymme som fanns. 
Flickorna på de översta bilderna är inte mindre än
Tora Teje och Harriet Bosse
Trots att jag har en "tron" är mitt badrum
inte kungligt men däremot väl fyllt med celebriteter.
Som kronan på verket står min 
franska åsnemjölktvål ...

....och ovanför hänger min
 loppisskylt Salle de Bain som fått komma in i badrummet och pryder väggen så nu är det absolut trevligare där.
På söndagen gick jag i kyrkan för mässa i Berga  Lagan
för lite andlig spis....
...och idag var det min favoritpräst som höll i mässan. Numera är han pensionerad, Jan-Åke, men hoppar in lite då och då i församlingarna.
Han konfirmerade mig 1997 då jag inte var konfirmerad för att far var ateist. Far sa till mig att du får en guldring ändå för det fick de flesta flickor vid sin konfirmation.
Nåväl jag hade en traditionell sådan och det var hur trevligt som helst med inbjudna gäster och kalas efteråt såklart. 
Konfirmation Mariakyrkan Ljungby 1997

18 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Koseleg innlegg.
Du deler fine minner.
Lekkert på badet. Alltid kjekt med litt
forandring.

God pinsedag frå Anne-Mari

Stare Ström sa...

Du verkar ha haft en Glad Pingst, så trevligt!

Janne sa...

Trevliga härliga minnen du delar med dig :)
Önska en fortsatt trevlig söndags kväll

Livet genom bilder sa...

Här var det mycket gott. Väldigt snyggt du har det i badrummet, känns som om jag borde göra något åt vårt när jag ser dina bilder

Helen sa...

Det är trist att vi firar våra kristna högtider mindre och mindre. Vilka fina minnen du delar med dig av och vad spännande för din son som fick vara med på din konfirmation.

Monica sa...

Riktigt läckert med filmisar i badrummet,
ljust och fint det gillar jag.
Choklad säger man ju aldrig nej till och
ett gott bröd är ju inte fel:-)
Barndomens helger är ju något man kommer
ihåg, lek och godis men vi var inte så
kyrkliga bara julotta vad jag kommer ihåg.
Ha en skön söndagkväll:-)

Hasse sa...

Ja just det. Det var ju pingst med. Jag fick höra av mina föräldrar att jag inte skulle få något speciellt bara för att jag konfirmerade mig (1974-75 tror jag). Då blev det inget med det, och man blev vad man blev. Visste inte ens att det var Pingst.. :)

Lotta sa...

Låter som om du haft det riktigt skönt och de där tryfflarna verkar vara helt i min smak!

Violen sa...

Vilken fin Pingsthelg du har haft och så kreativ du är! Fina minnen från din barndoms pingsthelger!

BP sa...

Du verkar ju ha problem med att kommentera hos mig. Idag ser jag att min kommentar hos dig inte kommit upp. Hoppas att den inte har hamnat i skräpposten, men åt andra sidan kan du ju lyfta ut den därifrån och godkänna den;-)

Gillar dina lyckliga minnen från barndomen. Underbart att kunna se tillbaka och framkalla fina bilder.

Åsså har du gjort ett suveränt jobb med ditt badrum. Gillar piedestalen skarpt och älskar idén med att smycka ut den med gamla vykort! Vilken idé! Åsså är din Salle de Bain skylt helt i min smak den också:-)

Det är verkligen tur att så många bloggare har järnkoll. Har helt "tappat bort" Pingst sedan den slutade vara långhelg med Annandag Pingst som ledig dag och ersattes av Nationaldagen i stället.

Att konfirmeras i vuxenålder visste jag inte ens att man kunde göra. Tycker det är konstigt att du inte konfirmerades när du var "liten" bara för att din pappa var ateist, men eftersom jag inte heller är troende så hatten av för din pappa att han gav dig en guldring ändå. Förstår liksom hur han tänkte där.

Sedan är det inte helt lätt att klura ut vem som är du på bilden faktiskt. Alla tre tjejer har ju glasögon, men vem är du? Gissar att det är tjejen till vänster om prästen, i hel vit kappa. Har jag rätt?!

Mias Mix sa...

Jag jobbade i restaurangbranschen i många år så även där var det ju bröllop varje pingst. Nu har jag inte ens tänkt på att det var pingst. Jättefin loppisskylt! Och ska nog prova båda dina recept. Brukar göra nyttigt gott och glutenfritt bröd :)

Artlover sa...

En hektisk helg med många bilder här. Kul!

cissi sa...

Vilken mysig helg du verkat haft! Att tänka tillbaka på gamla minnen är trevligt! Pingsten tycker jag dock inte är sej lik sen de tog bort annandagen, det har mest blivit som en vanlig helg.

Annette sa...

Så mysigt att verkligen fira pingst, jag tror ärligt talat att jag aldrig hört någon som firar pingst för pingstens egen skull. Vi hade också en mysig helg med mycket mat och musik, dock inte kyrkomusik. Det måste ha varit fint att konfirmera sig i en ålder när man verkligen vet vad man vill och tror på. Kanske att känslan blir ännu starkare då. Jag gillar verkligen din skylt "Salle de bain"! En sådan skulle jag också vilja ha. Och skåpet blev så fint med stjärnor från 30-talet!

Eva Trillian sa...

Pingsten har nästan glömts bort - vilket jag tycker är tråkigt.
Fina tillbakablickar i ditt in lägg - och bilder med, så klart!
Önskar dig en fin fortsättning på annandag pingst!

KajsaLisa sa...

Gammalt och nytt, fin blandning i bild och text. Chokladbollarna såg goda ut.

Åke sa...

Så trevligt du kan behålla pingsthelgen :) Jag vill ockdå påstå att pingsten var något stort och mor och far ställde alltid till något kan jag minnas. Förstår att du njöt med de där bollarna :) Numer vet jag inte vad för budskap ens den hade... Jag måste googla...

Anni sa...

Vilken bra helg du hade! Jag försöker att inte klicka på länken till chokladbollarna - får se om jag lyckas låta bli ...

Intressant med din far och din sena konfirmation - hade han gått med på att döpa dig eller fick du göra det samtidigt?

Här hade vi kungatavlor på lilla toaletten innan vi byggde ut huset, försökte inreda det så det såg lite lantligt ut utan att vara utedass. Då var det småblommig tapet, nu är det helkaklat så det är svårt att få dit några tavlor. Gillar din skylt och din piedestal!
Du kommer att tokgilla Thorsvangs samlarmuseum i Stege!

Copyrightskyddade bilder