söndag 22 maj 2016

Loppissöndag och trädgårdsinspektion

Se nu tittar lilla solen in igen
Släpp in den uti hjärtekammaren
Då blir det solsken ute,
solsken inne,
solsken uti vart sinn....


 Så lyder texten i den gamla goda låten och visst är det väl så att livsandarna vaknar till och sätter extra sprätt på oss när solen kikar fram.
Vi satte oss i bilen för en loppisrumda, och som ni kan se av kollaget fanns det mångahanda artiklar att välja bland.
Numera är bostaden inte så stor varför det gäller att välja grunkor med omsorg.
Mitt loppisfynd var kapsylöppnare men även en korkskruv undertill, och  delfiner tillhör mina favoritdjur så klart jag skulle ha den för en tjuga.

Helgen har också bestått i en inspektion av det som finns kvar i trädgården numera när trädgårdsmästaren har sagt upp sig.  Frukträden blommar vackert, och är nästan avblommade sånär som på ett äppeltrad. 
Månadssmultronen blommor glatt, humlen slingrar sig uppåt i rekordfart och de små gräspyttorna växer så fint på samma plats år ut och år in, och det märkliga är att de sprider sig inte. 
De är på exakt samma plats varje år. Vi tycker de är näpna och älskar dem varför de får stå kvar.
Tack för du tittade in och än mer tack för en kommentar.

17 kommentarer:

Birgitta Ahl sa...

Härliga helgbilder.
http://nouw.com/attskapamedgl%C3%A4dje/fotoutmaning-helgbilden-2016-05-22-25430005

Eva Trillian sa...

Låter som en trevlig helg :) Loppisrundor brukar vara trevligt!

Violen sa...

Fina loppisfynd! Som du säger man får sovra när bostaden krymper!
Hos oss är solen inte på så bra humör men idag tittade den fram på eftermiddagen! Jag tror att växterna mår bra när de får en skvätt regn då och då!
Ha en skön kväll!

Husbilen-Ellen sa...

Vackert och spännande collage från helgen!

Lotta sa...

Här får också tusenskönorna stå kvar för jag tycker de är söta..Fina collage. / Lotta

Mias Mix sa...

Ja detta är verkligen årstiden för alla loppis-älskare! Fina blom-bilder. Lustigt för gräspyttor har jag aldrig hört, vi kallar dem Bellis eller Tusensköna :)

skogstrollet sa...

Helt klart att man den här årstiden livar upp. Det känns som om man legat, likt björnen i ide hela långa vintern. Vad är det för små "gräspyttor" du har i gräsmattan. De är ju jättesöta. Är det tusensköna, ser ut som dem, i alla fall.

Åke sa...

Riktigt härliga bilder från trödgårdsinspektionen :) Våren är ljuvlig :)

Ezter sa...

Nog blir man gladare och piggare när det är sol!

Beppan sa...

Solvärme, loppis och vackra blomster.... En härlig helg verkar du haft :-)

Monica sa...

Härligt med lite loppisfynd;-)
Har en trädgård som också sköter
sej själv vilket är ganska skönt
Just nu kommer det upp nya godsaker
varje dag.
Ha det bra;-)

Stare Ström sa...

Nu är det väl riktig vår hos dig med loppis och äppelblom!

cissi sa...

Här kallar vi gräspyttorna för tusenskönor och vi låter också bli att klippa gräset på en plätt där de dyker upp varje år!

Anni sa...

Vilket charmigt och mysigt inlägg! Loppisfynd att älska och en trädgård som får sköta sig själv - det finns någon sorts likhet där.
Min humle som jag trodde dött har plötsligt visat sig, jag blev så glad! Nu ska jag bara komma ihåg var jag planterade den andra ...

KajsaLisa sa...

Kul loppisfynd du fotat, men personligen så är jag nog en sån som skulle behöva ha loppis, fullt överallt :)

Kiki Freese sa...

Tack för sen gratulation! Vid den här tidpunkten Ich framemot först snön ömkar var lägenhetsägate en härlig trädgård. Låter som lyx med en egen trädgårdsmästare, så synd han/hon sagt upp sig.
/kiki

Annette sa...

Jättesöt delfin, den hade jag också köpt om jag varit på loppis :) Och resväskan gillar jag, den hade nog också fått följa med hem. Och det där om utrymmen... Vi kom från en liten bostad till det här huset som var alldeles för stort för oss två (det var innan barnen, men huset är ändå onödigt stort egentligen) och trots att vi i början stängde igen rum som vi inte använde (eller hade möbler till), har vi på tretton år lyckats fylla huset OCH uthusen... Människan var ju en gång samlare, jag tror inte att det ändrats så mycket ;) Ha en fin vecka!

Copyrightskyddade bilder