lördag 25 juni 2016

Helgbilden

Värmebölja i helgen ....
 ...och det gillar inte jag när det blir sådan här fuktig och klibbig värme. 
Jag gillar torrt och varmt. 
Nu känner jag mig som en isbit som har smält, och det kan ni se här, men som tur är finns det kvällar och nätter. 
Nätter ja jo de kommer och går och sova det har jag snart glömt bort vad det är. 
Rummen är så uppvärmda att det inte hjälper med öppet fönster ens.
end of klagomål på vädret
 Vi har nu besiktigat arbetet med nya stugan, och det går framåt med stormsteg.....
 ...inte för att jag begriper så mycket av alla band och plintar som sitter överallt, men jag fick en förklaring så jag fick lite hum om läget, och det kan jag säga är bedårande med kullar på baksidan, och en lund, och så klart lite träd med mitt favoritträd i topp - ask - intill den växer en fläder och en lönn...
...läget är ljuvligt minsann.
 ...och ängen utanför har gått och blivit en vildäng som är översållad med prästkragar....
 ......och kikar jag närmare blir de än vackrare. Så nästa midsommar lär jag kunna binda en krans av dessa skönheter
om inte grävskopan kommer att köra över och förstöra hela ängen.
I hörnet ligger rået bland gräs och rör och väntar på sitt kid. 
Tyvärr omkom det i eldsvådan, men mor rådjur är  reparabel så det kan nog pryda sin plats någonstans i trädgården.
Så innan hemfärd fick det bli lite fika vid badplatsen som är belägen vid Badebodaån och är helt ok att doppa sig i. En lång brygga och allt vad som tillhör en välskött badplats finns på plats. Så det blir här jag kommer att ta mina sommardopp i framtiden om jag får lust.
Tilläggas kan att badkrukan jag tog inget dopp för baddräkten fanns hemma. Jippijaj
♪♪.•*¨`*•.♪♪♪
Skylten tillägnar jag BP som får hålla till godo med den här. 
Varken cykel, moped eller hund hade vi med oss så det var lätt som en plätt att inte överträda dessa förbud. 
Endast apostlahästarna och det stod inget om dessa, varför vi med gott samvete kunde sitta i lugn och ro i skuggan under träden och äta till lövens sång.
Så var det Midsommar och traditionsbunden som jag är firades aftonen på klassiskt svenskt vis som alltid.



video


11 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt reportage, som vanligt av dig / CJ

LarsIngvar sa...

Ett litet reportage om helgen. Även här i Pitetrakten är det så varmt att jag har köpt mej en fläkt.

Stare Ström sa...

Visst är det varmt. Tänk om vi kan komma ihåg det i november!

Eva Trillian sa...

Tänker som Stare Ström at det är bra att påminna oss om de här varma dagarna när november viner runt husknutarna ;)
Tack för turen runt i din helg!

Husbilen-Ellen sa...

Även i Smålandskanten har det varit varmt i helgen, men det fanns skugga under markisen, så det gick bra!

Mias Mix sa...

Alltid lika trevlig rundvandring inne hos dig. Underbart med alla prästkragar!
Om du har en vetekudde så lägg den i frysen och sen kan du svalka dig med den :)

Livet genom bilder sa...

Även här tyckte jag att den kvava värmen blev för mycket och hoppades på åska. Det är så fint när det får vara lite vild äng, jag försöker skapa en bit i trädgården med mer traditionella blommor som får växa fritt

Violen sa...

Som alltid är det trevligt att få vara med om din helg! Det har varit en varm midsommar och det är jag tacksam över, gillar inte att småfrysa!
Ha en skön vecka nu när värmen har gett med sig!

Helen sa...

Vad roligt att ha en ny stuga att se fram emot och planera och drömma om hur det kommer att bli då. Hoppas det blir en krans med prästkragar som vi får se en bild av så småningom.

KajsaLisa sa...

Man brukar säga att det enda man inte kan ändra på när det gäller bostaden är läget, men du verkar valt helt rätt :) Fina omgivningar du fotat.

Anni sa...

Så spännande att följa ett husbygge från grunden! Hoppas att du blir nöjd med resultatet så småningom!

Copyrightskyddade bilder