måndag 6 juni 2016

Helgen som gick och veckan som inleddes med nationaldagen





Helgen inleddes med att göra bilen i ordning inför sommaren. Nu är den tvättad och vaxad och översedd. Med andra ord redo för sommarens begivenheter.


Lite lek i fotoshop  med blommor som fanns i trädgården i vår flaggas färger.
Akleja och Daglilja

 På måndagen  - nationaldagen - bar det iväg till Tävelsås på den årliga veteranrundan runt sjön Åsnen. 
En bit av vårt land som är det vackraste jag vet. De som inte har sett den här naturen har  missat något. Underbart är förnamnet.  
Jag är väl lite av lokalpatriot som ni nog förstår.
Här passerar vi en av alla broarna över Åsnen. Framför oss har vi en gammal vacker folkabuss.

 Dagen till ära fick det bli en liten bukett blommor i  håret i vår vackra flaggas färg.


 På ett av stoppen och kontrollerna besökte vi ett porslinsmuseum i Västerbotorp. 
Här fanns också den här vackra påfågeln som dagen till ära visade sig från sin vackraste sida. Dock var den svår att fota då ett staket omgärdade den.
Även ett stopp för lite lätt lunch på Amy´s café i Mjölknabben
Här kan du se hur mycket gott det fanns  där.

Här var det även prisutdelning, och  här fick vi förstapriset. 
Ingen hade alla rätt, men gubben min hade gissat på pricken rätt på utslagsfrågan. En burk med knappar av olika storlek.
Han gissade på 423 och det var precis så många det var i den. 
Bra gissat där, och många var frågorna om hushåll på 40 och 50 talen. Inte visste jag att han besatt sådana hushållskunskaper. 
Nåja han fick lite skjuts på vägen av mig.
Vinsten var en picknickkorg från 50 talet design Bengt Orup, och den kommer att passa utmärkt som rekvisita i Anglian när den blir klar till nästa veteranrally.
Väl tillbaka i Vislanda möttes vi av nationaldagsfirande med pompa och ståt.

6 kommentarer:

Stare Ström sa...

Det var värst vad bilen blänker! Jag borde kanske också göra något sånt.

Violen sa...

En fullmatad helg! Det är underbart ute i naturen så det gäller att ta sig ut och se sig omkring!
Här var det också nationaldagsrunda i går. Massor av fina veteranbilar att fotografera, Alla mina bilder blev överexponerade, ingen gick att rädda så det var bara att radera.

Livet genom bilder sa...

Här borde nog också bilarna få lite omvårdnad. Väldigt söt picknickkorg

Kiki Freese sa...

Väldigt fint inlägg. Grattis till vinsten och mannen din...för att han verkar påläst och observant.
/Kiki

Anni sa...

Vilken underbart fin liten röd pärla du har - "bilens lack den glänste, kromen blixtra' i dess nos"!
Och Åsnen ska jag kolla upp, vackra landskap kan man inte få för många av!
Segern i tävlingen var ju kul, påminner om när min 80-åriga mamma vann en tävling i filmmusik. Kanske att hon fick liiite hjälp av oss som satt runt omkring, men så gissade hon närmast på utslagsfrågan som också den var en siffra! Pappa spelar cello i orkestern som framförde musiken och hans min när hon gick fram för att ta emot förstapriset ... ja du, den var härlig!

nattsyrransphoto sa...

Vilken fantastiskt cool picknickkorg! Och vilken tur han/ni hade :). Tack för att du delar med dig av en fantastisk helg. Må så gott.