söndag 25 september 2016

Helgbilden 25 september - med skyltning hos BP

Så var tiden kommen till slutet av september, och det fina vädret håller i sig till min stora glädje. 
Det har i helgen medfört att vi har rattat  till grannlandskapet Skåne... 

....med syfte att mannen min skulle hämta lite delar till "nya" Willysen. 
Otur  hade vi för avgasröret till jeepen har gått sönder, och det small rejält, och ni kan tänka er att det lät om den när den kördes till garaget. 
Klart att det lät lite häftig fast det vill jag inte erkänna. Ja ja nu är det gjort.

 På platsen fann jag många olika fordon och den här valpen som inte var i bästa skick kallade på min uppmärksamhet...
 ...så gjorde även de här spiralerna som var lastade på hög så jag satte in mobilen, och fick med den klart ljusblå himlen som visade sig genom grenverket och spiralerna.
 På hemväg vid Älmhult södra var det kor på väg 23. De spatserade så stilla och lugnt på  vägen och i vägkanten, vilket var tur för det kom en "fartidiot" och gjorde en tvärnit så vi trodde den skulle fara i diket eller krocka med korna. 
Ja det gäller verkligen att köra med omdöme och fantasi för vad som helst kan dyka upp på våra vägar.
Inte minst nu när det är brunst och älgarna är oroliga och rör på sig....
 ...och röra på sig det är nyttigt det. 
-att röra sig är livet- 

Idag söndag blev det en tur till jätteloppisen i  Tyrolen i Blädinge. 
Jo det var en mycket stor loppis och det var också tyckte vi mycket smäck och skit rent ut sagt,. men det den en tycker är skit tycker den andra är finfint så vi köpte inte mer än en kopp kaffe sedan åkte vi hem.
 ...och där möttes vi av det härligt röda vildvinet som växer så det knakar. 
Den är väldig trevlig att använda i blomsterarrangemang om sommaren. Den figurerar i nästan alla mina spretiga buketter.
Efter flytten blir det snålare med blomstren varför jag har på förslag att det måste planteras lite nya blommor och buskar på tomten. Givetvis skall jag ha med lite vildvin så jag kan göra spretiga buketter även i framtiden.
Tack för du ville dela min helg och tack för kommentar.

12 kommentarer:

BP sa...

Ett inlägg helt i min smak kan jag säga. Skrattade gott åt er högljudda Willys. Vet precis hur ni kände och att ett sönderrostat avgasrör låter precis som om man sitter i en racerbil...
Bilden med spiralerna är urhäftig. Perfekt idé att sätta in mobilen där. Då slapp du krypa på marken också;-)
Att röra ig är livet - jo tack, det kan och vill jag skriva under på, helt klart:-)
Kul att se att loppisarna söderut också fortfarande har öppet. Vår lokala loppis stänger efter nästa helg. Å visst är smaken delad...

Tusen tack för två toppen skyltar och länken:-)

Åke sa...

Den bilisten saknade verkligen omdöme!!! Tur att det gick bra :) En trevlig utflykt i mina ögon.

Eva Trillian sa...

Vi får njuta intensivt så länge det bara går av den vackra hösten :)
Fina, och varierande, bilder!

KajsaLisa sa...

Alla människor borde inte ha körkort tyvärr. Cool bil härligt med lite rost att vila ögonen på :)

Helen sa...

Det gäller verkligena att ta det försiktigt när man är ute i spenaten och kör bil. Kor, älgar, renar eller annat kan förekomma på vägen. Jag kan tänka mig att bilden levde om med trasigt avgasrör :).

Anneli - A'la Foto sa...

Låter som en härlig helg! Ja, det kan vara vad som helst på vägen. VIlken tur att fartdåren fick stopp på sig så inget allvarligt hände! Hoppas också att korna fick hjälp att ta sig hem!

Anni sa...

Det bästa med bloggvärlden är inblicken man får i andras vardag (ja, helg då)! Jag fascineras ständigt över sådant som inte ingår i min värld - tack för alla oväntade insikter!
Bilden på spiralerna blev hur läcker som helst!

nattsyrransphoto sa...

Härliga Vildvin. Det hade jag för flera år sen i min dåvarande trädgård. Ska nog plantera den här hemma också för den är ju så vacker. Kul med jätteloppis :) och visst är det så att det den ena tycker är strunt kan nästa ställa på paradhyllan i hemmet. Ha en underbar höst!

amo sin blogg sa...

Spennende bilder !!!

Livet genom bilder sa...

Vackert med vildvin, funderade på att plantera det men har inte blivit av. En del bilister är idioter

Barbro sa...

Ja, det är inte bara där nere hos er, vi har haft en fin höst. Potatisblasten frös i slutet av augusti men sedan har det knappt varit frost. Men nu väntar jag och bävar...

Så elegant det där vildvinet ser ut att vara. Lika vackert hela sommaren eller har det antagit den där färgen i höst. Förstår att det inspirerar till fina buketter.

Mias Mix sa...

Kul bil med loppisskylten!!! Ja många fina bilder och skyltar. Visst är det viktigt att röra sig!
Sv: Jag har självfall, men inte jättelockigt. Så vissa dar sätter jag i lite mousse och rufsar till det. Andra dagar tar jag locktången och gör lite extra lockar.