söndag 2 oktober 2016

Helgbilden 2 oktober/ Skyltsöndag # 73

Då var vi inne i riktig höstmånad nu, och eftersom vädret var soligt tog vi en tur till nya huset tillsammans med vännerna.

 På hemvägen tog vi en liten omväg till Dädesjö gamla kyrka som är från 1200 talet. Själv har jag varit inne i kyrkan tillsammans med guide, och det var mycket lärorikt.
När kyrkan var ung och folk gick dit fick de inte sitta utan stå och lyssna på predikan i timtal,och då på latin. Jag tror bara det var prästerskapet och andra lärda som kunde latin. 
Men det var andra tider det.
Jag är glad att jag inte levde på den tiden för då hade jag nog svimmat av trötthet. 
Länkar ifall någon har vägarna förbi så är det faktiskt sevärt.

Exteriören

 Stenmuren som omger kyrkan och viloplatserna
Korset som är omgärdat av den gamla asken.
Jag blir lite fundersam om varför inte skottet togs bort redan på ett tidigt stadium? Kanske var det en trädälskande person eller en person som inte var snäll mot moder natur. 
Ja frågorna haglade
Det fick bli ett kort inlägg från helgen för vi håller på med flytt och sådant är tidsödande. Själv har jag redan flyttat och nu är det gubbens tur. För så blev det men vad är avstånd när man gillar varandra?

Till sist har jag nu börjat kika neråt på alla promenader och detta är mitt första brunnslock.
Här står Uponor och de levererar infrastruktur och VVS.
Denna bild tillägnar jag BP i skyltsöndag.

14 kommentarer:

Janne sa...

Det var många fina foton du har tagit denna helg .
Önskar en fortsatt trevlig söndags kväll

Stare Ström sa...

Oj, vilken vacker gammal kyrka!

Violen sa...

Intressant med kyrkan och så vacker den är!

Gerd ♥ sa...

Jättefina foton. Gillar kyrkor och gamla ting. Speciellt det där omgärdade korset. Och tänk, vilka predikningar och långrandigheter. Idag ska väl en gudstjänst ta 45 minuter eller nåt.
Tack för fin skyltning också.

Skyltsöndagskram!

Beppan sa...

Vacker kyrka. Säger som du - vilken tur att man inte levde på den tiden. Stå och lyssna på predikan på latin - hu!!!

Helen sa...

Det var en fin gammal kyrka. Historia är väldigt intressant speciellt när man ser hur det såg ut på den tiden men det är tur att vi slapp leva på den tiden. Det var nog väldigt slitsamt för de flesta. Det ser onekligen väldigt konstigt ut med korset i trädet!

BP sa...

Konstigt nog har hösten kommit aningen längre hos dig än hos mig. Men visst är höstfärger vackra. Kyrkan är ju pytteliten, ser nästan ut som ett kapell tycker jag. Åsså bara älskar jag det infällda korset i stammen. Undrar om någon har gjort det med avsikt för att avvika från alla vanliga, raka kors. Oh du har rätt, det korset eggar fantasin.

Som du vet älskar jag brunnslock, och det här är inget undantag. Lagom rostigt och i mina ögon vackert!

1 000 tack för brunnslockskylten och länken:-)

Eva Trillian sa...

Vackra platser i bild :)
Så fascinerande att trädet fått växa så koret och det nästan blivit ett. Har minst lika många frågor som du :)

KajsaLisa sa...

Korset i trädet var kul, synd att det säkert tog sån tid att dom som struntade att rensa bort plantan inte fick uppleva det.
Brunnslocket var väldigt detaljerat, jag har aldrig sett något liknande. Uppe hos mig finns en myt som säger att det innebär otur att trampa på brunnslock märkta med A.

Anni sa...

Korset i asken väcker onekligen frågor! En fin liten kyrka, men fy för att stå och lyssna på predikan!

Mias Mix sa...

Jättefin kyrka!!
Förstår att du tycker det är kul att få vara frissa ibland :) Jag klipper faktiskt min son fortfarande. Han är 24 nu och är helt nöjd med att jag klipper honom.
Mycket jobb med flytt. Men förstod inte riktigt om ni flyttar iväg till olika boenden eller om ni flyttar ihop?

amo sin blogg sa...

Fine bilder,
og særleg kumlokket !!

Kiki Freese sa...

Det där brunnslocket är ett av mina vardagliga-brunnslocks-favoriter.
Jag älskar bilden med korstet och trädet. Så läckert när naturen succesivt tar över. men visst undrar man hur folk tänkte när de såg hur trädet började äta korstet, eller så var denna plats bortglömd och det kunde ske i tystnad. Sorgsamt.
Intressant, den bilden fick mig verkligen att börja fundera.
/kiki

Klimakteriehäxan sa...

Har inte tänkte på det, men brunnslock är naturligtvis också en sorts skyltar! (jag hade också skyltsöndag i söndags)