tisdag 15 november 2016

En gammal affär


 Jag gillar gamla slitna saker men tycker samtidigt att det är synd att byggnader får förfalla.
Här ser ni den gamla mjölk och charkuteriaffären i Alsterbro.
Gömt under markisen ser man tydligt att här har folk handlat korv, skinka och andra köttbitar. 
I andra änden kan man knappt se att det även har sålts mjölk här.
Jag minns från min egen barndom att i huset vi bodde fanns mjölkaffären, och här kan jag tala om att tanterna i husen runt omkring samlades och skvallrade. 
Själv fick jag gå ärende dit in och köpa mjölk när mor inte orkade. Jag älskade att stå och lyssna på tanternas skvaller men behöll det för mig själv.
Jag tyckte de var så husliga och mysiga. Min mor var inte alls som de andra mammorna för hon var det som vi idag kallar borderline, och hade perioder med nedstämdhet och perioder när hon var glad och mest skrattade och vi hade roligt. 
Ja tänk vad en gammal nedlagd affär kan framkalla minnen. Minnen som jag idag trots allt inte vill vara utan. Jag har däremot fått stor förståelse för människor och våra olikheter.

Skyltsöndag

3 kommentarer:

BP sa...

Ja, tänk vilka minnen denna nedlagda charkuteriaffär väckte! Inte "bara" en skylt utan en hel historia bakom, som jag är glad och tacksam över att du delar med dig.

Det jag känner spontant är att det idag bara är på arbetsplatser som man skvallrar. Att prata strunt i mataffären gör man ju inte längre. För det första finns det nästan inga såaffärer kvar och för det andra existerar hemmafruar knappast längre heller. Åtminstone inte i Sverige. Annars är det utomlands. Hur mysigt som helst att höra kvinnornas kacklande, även om jag inte förstår vad de säga. Men det känns att tanterna ha roligt!

Tusen tack för en riktig finfin skyltning idag:-)

Anneli - A'la Foto sa...

Ja så är det. Ett minne kan komma från egentligen vad som helst! Fin gammal affär du hittat! Det är roligt att det finns kvar sånt här! Det borde vårdas!

Irene sa...

Fine bilder. Spennende for en fotograf, men ikke hyggelig for bygget! Synd med forfallet.

Copyrightskyddade bilder