söndag 13 november 2016

Helgbilden den 13 november


 Solen strålade från klarblå himmel i helgen, och då kunde vi inte annat än ta oss ut i snömassorna.

Mycket annat än vitt fanns inte att fota. Här lite istappar på berget som går i dagen.
Löven har suttit kvar länge i år. De har inte velat lämna träden. Björkbladen fick en sista uppgift idag...
...av mig som fotoobjekt.
Långt in i skogen långt från all ära och redlighet kunde vi se den här välansade skogen. Solens strålar tog sig knapp igenom.

Här är de snötyngda granarna vackra, och här går det utför i backen. 
Dock inte med pulka vilket i och för sig hade varit fullt möjligt.
Isarna har frusit till och här tyckte jag isen på sjön Tämmen var vackert färgad med mjuka fina slingor. 
I bakgrunden på andra sidan sjön den lilla nätboden...
...och tillbaka på gårdstunet den lilla mesen. Det var min tanke att fota lite fåglar i helgen, men det är så svårt att komma nära.....
....dock var den här lille blåmesen kavat. Jag såg att den tvekade länge, och vips var den framme. Den ser lite undrande ut på den där etiketten som inte är borttagen från automaten. Kanske lite irriterad på den....
....men irriterad var inte råbocken. Han gick utanför fönstret och betade men var vaksam. Säkerligen en gammal en för han har tappat ett horn redan. Det är ju de som tappar först de gamla. 

Lite inomhusarbete blev det. Omklädning av svärmors pianopall. Dock finns inte pianot kvar, och tur är det för de hade ändå inte fått plats.
Helgen har gått fort och det verkar den göra när jag är på landet. Alltid finns här mycket att göra, men inte samma säker som i stan inte. 
Där kan jag inte studera alla vilda djur, och njuta av tystnaden och lugnet på samma sätt. Trots detta vill jag ändå bo i stan. Numera har jag godbitarna från båda och det är inte dumt det.
Trevlig vecka på er och tack för ni delade min helg.

13 kommentarer:

BP sa...

Tak för att jag fick dela på din helg:-) Vilken underbar bildkavalkad du lagt upp. Helt underbara naturbilder och väldigt lyckade (=knivskarpa) foton på fåglarna.
Å extra bonus för råbocken du lyckades fånga. Tycker han poserar så fint för dig och oss läsare där:-)
Bilden på sjön Tämmen är enastående!
Kan även berätta att det är massvis med löv kvar på träden här. De håller envist fast vid grenarna och verkar vilja ge de 40 centimeter snö vi fick i onsdags en match. Å hittills har de lyckats!

PS. Nej, jag skulle inte heller vilja bo på landet. Max två mil från en storstad måste jag vara, annars får jag lappsjuka;-) DS.

Stare Ström sa...

Så vackert med all snön. Vi fortsätter med barmark.

Violen sa...

Härliga vinterbilder! Så olika det är i vårt land, du har en hel del snö medan jag knappast har någon! Men den kommer väl här också tids nog.
Ha en skön kväll!

amo sin blogg sa...

Flotte vinterbilder.
Og godt å sjå at fugler og dyr har fått sin vinterforingsplass.

Ha ei fin novemberveke.

Helen sa...

Det har verkligen varit en vinterhelg fast det bara är November. Det är så vackert med det vita vinterlandskapet. Det känns lite tidigt men jag är rädd att den vackra snön hinner smält bort innan jul.

Viviann Børresen sa...

Kjempe fine helgebilder.

Ønsker deg en fin ny uke.

Vivi

Beppan sa...

Tycker du hittade en hel del värt att föreviga!
Vackert med det vita.

KajsaLisa sa...

Mycket snö hos dig med. gillar bilden på istapparna på berget.

Barbro sa...

Jag tror ni har mera snö än hos oss. Här är det högst en decimeter. Men det är härligt med snö, det blir så vitt, rent och snyggt i markerna då.
Men kanske det tinar bort till veckan, hos er snarare än hos oss.

Anneli - A'la Foto sa...

Dina bilder visar vintern från den otroligt fina sidan! Och fåglar är så roligt att fotografera men absolut svårt! De är inte så lydiga! ;) Fin pianopall!

cissi sa...

Så härligt att ha både landet och stan att välja på!

Anni sa...

En väldigt speciell blandning av total avkoppling och nytta när du är på landet, eller hur? Det känns även i ditt inlägg! Vackra och väldigt vintriga bilder hos dig, de snötyngda granarna kunde vara ett julkort!
Så fin taburetten blev i sitt nya tyg. Lagom jobbig att klä om ;-)

Lisa sa...

Vad många fina bilder!
Jag frös som en tok hela helgen. -14 har den effekten på mig. :)

Copyrightskyddade bilder