söndag 6 november 2016

Helgbilden

En annorlunda och lugn helg....
 ...där stillhet och innesittarväder har rått. Vad kan vara bättre än att packa upp grejor? 
Ja mycket skulle jag vilja påstå. Nu blev det inte bättre än att sitta inne och packa upp lite prylar. Göra klart i garderober och äta lite gott och bara mysa inomhus i värmen för resten av helgen.  Som ni ser hade den gamla påsktuppen från 1954 gått sönder i flytten. Näbben hade gått av. Lite synd för gubben hade fått den av sin mormor, och var klart ett minne från henne. Han beslöt att elda upp den, och jag kan tala om att den värmde gott.
Nu bar det sig inte bättre än att den trots allt fick oss till ett gott skratt. 
Vad den liknade efter flytten?
 Ja det är upp till betraktarens öga.
Halloween har varit i veckan som gått, men det är en dag som inte jag firar. Dock tyckte jag det var lite kul att fotoshoppa ett foto med några fladdermöss.
 Fladdermöss är inga roliga djur. Själv har jag råkat ut för dem, och blivit livrädd och sprungit benen av mig när en satt på toaletten i takhörnet. Jag vågade knappt röra mig men så fort jag gjorde det gick den till angrepp. Jag hann sätta mig i säkerhet men vart den tog vägen det såg vi inte. Med mitt gallskrik så kanske den dog i rena rama förskräckelsen. Den blev nog lika rädd för mig som jag för den.
Det obligatoriska besöket på kyrkogården stod i fokus som det alltid gör den här helgen. Det är en vacker högtid och många ljus som tänds för våra bortgångna familjemedlemmar och vänner.

Tack för att du tog dig tid att kika in här och för att du lämnar en kommentar. 
Trevlig vecka.

11 kommentarer:

BP sa...

Skrattade gott åt att ni eldade upp tuppen. Ashes to ashes liksom och det vad ju ändå Allhelgonahelgen eller hur;-)

Bra tajming med era flyttar.. I det här vädret är det ingen dum idé alls att stanna inne och sortera/packa up/ slänga. Sån't gör man ju inte under sommaren då det är soligt och varmt!

Har aldrig sett en fladdermus nära inpå, bara hört deras skrik på avstånd, och detta i England faktiskt. Fladdermössen bodde granne med svärföräldrarnas hus och skrek sig fördärvade. Gillar dom inte heller. De är otäcka, men din PS-bild gillar jag skarpt! Snyggt och perfekt till Halloween

Anni sa...

Men eldade ni upp den fina tuppen!!! Stackaren!

Fladdermössen är utrotningshotade, så jag har satt upp en speciell holk åt dem. Där flyttade det in blåmesar ...

Känner mig så tacksam att jag har mina föräldrar i livet. Har faktiskt aldrig tänt ljus vid någons grav. Farföräldrarnas finns i Värmland och morföräldrarnas i Skåne, långt från Stockholm.

Eva Trillian sa...

Stackars tupp - även om han mer såg ut som en gubbe med tuppfjädrar efter näbbavfallet ;)
Skönt att kunna vara inne när vädret varit som det varit!
Fina bilder :) även med fladdermöss!

Stare Ström sa...

Verkar ha varit bra återanvändning av tuppen. Fladdermöss ska du vara rädd om! Tror inte att den anföll dig. Den ville väl bara komma ut. Och fridlysta är de!

Violen sa...

Synd på den fina tuppen, kunde han inte få leva vidare i näbblöst tillstånd?! Vi har också haft en innehelg men det blev mer arbete än en mysig behaglig tillvaro. I gengäld har vi en helt nytapetserad hall och det är otroligt skönt.
Ha en skön kväll!

Susanne Johansson sa...

Otäck historia med fladdermössen du delar med dig av. Jag som trodde att fladdermöss inte brydde sig om oss människor.

Helen sa...

Jag kan tänka mig att fladdermusen blev minst lika rädd som du blev :). Det låter som en skön helg i novembermörkret. Lite synd om tuppen tycker jag nog speciellt som att jag idag själv hängivit mig åt att minnas min mormor.

Beppan sa...

Halloween firar vi inte heller, men ditt fladdermusfoto blev riktigt läckert! Bättre en fladdermus på foto än en på toa...

Meta sa...

Man kan ju inte spara allt. Härligt att få så här tråkiga dagar att fyllas med bra saker ändå.
Ha en fin och bra början på veckan
Kram Meta

Barbro sa...

Stackars tupp, men det är ju trots allt inte hans årstid.
Får kanske se sin tid som övergången.
Inget halloweenfirande här heller men vi har en massa barnbarn så lite med måste vi ändå vara.
Min man och jag brukar vara hos min mamma och sätta ljus och pynta på mina släktingars gravar. Det gjorde vi även inför All Helgona men det blåste så... och vi blev stelfrusna av kyla, så det blev skönt att kliva in i bilen igen.

Susanne sa...

Nej fira Halloween är inget för mig heller. Ligger inte alls i mitt intresse. Besökte mammas grav gjorde jag den oerhört kalla lördagskvällen mellan mina nattpass. Trots kylan så får man en viss värme av alla vackra ljus på kyrkogården. Nu är det en plats jag mest av allt skulle vilja slippa men vi kan ju inte rå över våra öden...
Synd på den vackra tuppen men bra att den ändå kom till användning, ett värmande och värdigt slut. Ha en bra vecka! Och tack för härligt inlägg.