söndag 11 december 2016

Helgbild och skyltsöndag 11 december

I veckoslutet blev det en tur runt nejden där gubben min har växt upp.  
I och med detta har det blivit flera härliga skyltar till BP som kompensation för de magra bidrag jag kommit med flera veckor nu.
 Här passerade vi Allan-Petters backe och den var hög och vi fick utsikt över byn. 
Jag undrar vad han har gjort som fick backen uppkallad efter sig. Därom kan jag bara spekulera.
 En vägkorsning som visar att far har en plats i bygden. Eller så betyder det att byborna har eller har haft en farsartad ådra och spelat folk spratt. 
Så har vi då träthult, och då undrar jag såklart om detta är en by där folk har trätit mycket. Intressant är det i vilket fall som helst. Ofta har det någon förankring bakåt i tiden. Tur att gubben inte kom därifrån :-)
Väl passerat genom dessa märkliga små byar kommer vi till Fågelfors där gubben en gång växte upp och döm om vår förvåning för där fanns en väg med familjens namn som minde om det gamla huset som numera är ett minne blott.
Däremot stod det gamla mejeritet kvar som tillhörde fastigheten, men den har sett sina bästa dagar.
Numera är den orten en avfolkad ort och dess glansdagar förbi som det ofta är numera på flera ställen. Trevligt med en nostalgitripp även för gubben och kul att få visa mig var han sprang och gjorde när han var ung. Många roliga historier om människor fick jag mig berättat.
Ursäkta de dåliga bilder pga att det är mobilfoton

11 kommentarer:

Violen sa...

Vilka mysiga skyltar du hittade! Det går tydligen att hitta både det ena och det andra om man färdas långsamt och kollar noga!
Ha en skön adventskväll!

Helen sa...

Det är roligt med nostalgitrippar ibland. Det är dock lite sorgligt att se så många små orter som snart har försvunnit. D

BP sa...

Kan inte låta bli att skratta här. Ja, barmark och den fina blåa himlen gör sitt till också kan jag lova, med tanke på de 10 cm snö vi återigen fått i 08-området.

Jo, jag skrattade åt alla "-hult" i skyltnamnen. Jag förknippar helt enkelt "hult" med Småland. Så jag utgår iskallt ifrån att du befunnit dig i nå't "hult" i Småland under helgen;-)))))) Googlade Trähult och jag tror jag har rätt där.

Jättefina gamla skyltar som måste ha sett ett och annat under sin livstid... Skulle gärna vet vad faktiskt...

Tusen tack för ett toppen bidrag till Skyltsöndag med sol och nästan vårkänslor. Du fick mig att glömma snöeländet därute för en stund. Å stort tack för länken också:-)

amo sin blogg sa...

Fint å gå tur på gjengrodde stier,
særleg for mannen din som vaks opp der.
Fine bilder.

Anneli - A'la Foto sa...

Här var det skyltar minsann! Sista bilden är fin!

Anneli - A'la Foto sa...

Som svar på din kommentar för längesen! DU skrev att du haft en Clivia som gått i arv och som blev så stor att den dog! Hur stor var den då undrar jag?
Jag har 13 stycken Clivior och de största är 1x1 meter så de tar verkligen plats! Nästan alla är frösådda och ja, det tar ett bra tag innan de är så stora att de blommar. De flesta har tagit 14 år på sig! Men nu blommar de troget! Just nu har jag en randig Clivia som är frösådd i början av detta år! Den lär jag få vänta på men där är det bladen som är mest intressanta! :) Min Gubben och gumman har blommat nu så titta gärna in i min blogg för att se den blommande! :)

Åke sa...

Så roliga skyltar. Härliga bilder du bjuder på, så roligt att det finns historia bakom...

Annette sa...

Så festliga skyltar! Träthult, där vill man inte bo, men i Allan-Petters backe låter det gemytligt :) Kul med Ekströmers väg, jag kan tänka mig att det var roligt för både dig och din man att återuppleva gamla minnen och att få dem berättade för sig. Ha en fin kväll!

KajsaLisa sa...

Kul skyltar, gillat Träthult. Övergivna platser är spännande jättefina bilder.

BP sa...

Svar: Stort tack för din långa kommentar:-) Klart det var Träthult! Vad gäller stavning är jag vanligtvis väldigt noggrann när jag skriver inlägg. Men när jag kommenterar är jag otroligt slarvig och gör hur många stavfel som helst, då det går fort och jag är alldeles för lat för att korrläsa. Ooooops!!!
Men tack vare mitt "Trähult" fick jag ju en toppen förklaring av dig:-)

PS. Bäst att du vänjer dig vid mina stavfel;-) DS.

Anni sa...

När man ser dessa avfolkningsorter där allt står och förfaller undrar jag hur någon kan tycka att vi inte har plats för flyktingar? Nysvenskar kan ju verkligen få liv i ett samhälle igen, med skola och behov av butiker och service. Jag tänkte mycket på det när jag åkte genom nedstängda glasbrukssamhällen för något år sedan.

Vår stuga i fjällen låg på Nils Petters väg, undrar precis som du vad personen i fråga gjort som fått en väg uppkallad efter sig?