lördag 3 december 2016

Helgbilden 2:a advent



Vårt vattentorn i staden har fått orange färg.
Varför?
FN:s internationella dag (25 november) för avskaffande av våld mot kvinnor.
Taffelberget i Sydafrika, Abu Simbeltemplet i Egypten, Presidentpalatset i Santiago och vattentornet i Ljungby är de  ställen som är upplysta i orange som en påminnelse om avskaffandet om våld mot kvinnor. Till och med den 10 december kommer vi att få se vårt torn i orange. 
Själv kan jag se det från mitt sovrumsfönster.
Ett bra intiativ av FN föreningen och Styrelsen för Kvinnojouren Märta i stan.
Jag minns en tid när vi åkte upp i vattentornet och fikade, och samtidigt tittade på den fina utsikten över nejden.
Fotograf  undertecknad
Okänd väninna med barn och min mor och mina syskon smaskandes på varsin glass.
#
Det stora huset som ser ut som ett pepparkakshus med garnering är ett bland de äldsta byggnaderna i stan. 
Tellushuset är namnet.
De är inte många numera då rivningshysterin grasserade på 60 talet.
Varje år i juletid blir det pyntat så här fint.
Helgbilden

9 kommentarer:

BP sa...

Vilket suveränt initiativ av din lokala FN förening och Kvinnojouren Märta! Love it! Å det gör du troligen också, eftersom du kan se det från ditt sovrumsfönster! Å eftersom orange är en av mina favo färger så är jag extra glad här:-)

Den andra bilden förstår jag inte riktigt. Jag ser två mammor - en blond och en med mörkt hår. Å det är du som är fotografen - hur f*n lyckades du med det:-) Åsså undrar jag förstås vem av de två kvinnorna som är din mamma. Gissar faktiskt på kvinnan till höger, trots att hon har mörkt hår och du är ju blond. Tänker på ansiktsdragen. Men jag kan ha fel...

amo sin blogg sa...

Flott at ei så viktig sak blir markert, og at den har
sin egen dato for det.

God søndag frå,Anne-Mari

Stare Ström sa...

Fin julstämning i din stad. Intressant med det orange vattentornet. Fint sätt att uppmärksamma dagen.

Helen sa...

Det var ett mycket bra initiativ att uppmärksamma satsningen på avskaffandet av våld mot kvinnor.

"Pepparkakshuset" är verkligen gulligt och sprider en härlig julkänsla. Jag gillar också det gamla fotot med mammorna som tagit med sina barn på utflykt på vattentornets tak.

KajsaLisa sa...

Initiativet är värt att sprida budskapet om, bra jobbet.

Meta sa...

Det är ju så härligt med alla gamla bilder man har i sina gömmor alltför sällan man kikar på dom bara. Så fint det är hos dig i Juletid.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta

amo sin blogg sa...

Flott å ha ein dato for markering av
ei svært viktig sak.

Anneli - A'la Foto sa...

OJ vilka små bilder! Inte brukar du ha sådär små bilder? Det är synd för det syns inte alls vad det föreställer!

Du kan inte ha varit gammal när den sista bilden togs? Jag tror liksom BP att den mörkhåriga är din mamma!

Anni sa...

"Avskaffandet av våld mot kvinnor" - det låter ju inte klokt! Som om man först hade skaffat våld mot kvinnor. Usch och fy, att det ens ska behövas en sådan dag. Fast de som slår bryr sig knappast om att det lyser orange lite här och var.

Tidsenligt foto på dina syskon och mamma. Klart att den mörkhåriga är din mamma, du skrev ju att dina syskon äter var sin glass och det är dem hon tittar på :-) Väninnan ser på sitt barn i vagnen.
Skicklig fotograf var du redan då!